THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tato pražsko-mimoňská trojice je pro mě velmi příjemným úkazem na domácí scéně. Teritorium jejich tvorby označují žánry indie rock, hardcore, poslední dobou i něžná příměs screama a hlavně odhodlanosti nasávat mízu i z jiných stylů – zkrátka všechny prvky potřebné k tomu, aby se dalo říci, že THE BLISS jsou novodobou emotivní kytarovkou se vším všudy. Jejich prvotina „Foreplay“ obsahuje osm kapitol, které se vyznačují efektivní a současně hravou rytmikou, zvonivými kytarovými melodiemi, které si rády hrají s emocemi posluchače, a funkční nevyčnívající basou. Ačkoliv by podobná sestava i zaměření skupiny svádělo k chytlavým zpěvným motivům, naleznete jich na nahrávce velmi málo. Proč? Je to díky zpěvu. Tomáš má velmi neotesaný dřevorubecký projev, který pěvecké melodické linky zabaluje do intonačně vágního obalu, takže málokdy se zaryjí do paměti. Druhý neduh sužující zpěv je jeho suchost. Ačkoliv jsou v pozadí snahy o vícehlasy, je to v celkovém vyznění stále málo. Co jeho hlasu však nechybí je emotivní zabarvení, vcelku originální pojetí a naléhavost, která alespoň z části vyvažuje jeho neduhy. Mnohem zajímavější než melodická je řvaná poloha hlasu, bohužel s ní na nahrávce THE BLISS přespříliš šetřili.
Nejsilnější momenty celé kolekce „Foreplay“ spatřuji ve skladbě „Otherside“ a úvodní pecce „Pink Painted“; vyloženě slabé THE BLISS skladby, které bych soustavně v playlistu sváděly k přeskočení jsem nezaznamenal. EPčko obsahuje i několik libůstek, jakými je například noisová stopa nazvaná „Postlude“. Ta je složena s hlukových kytarových experimentů, vazeb a šumů. Příznivci noisu a noise-industrialu si s velkou pravděpodobností přijdou na své. Zajímavá je i poloakustická přímočaře ubíhající skladba „Find Yourself“, která je prosta bicí soupravy i baskytary – rytmiku tvoří pouze puštěný metronom. Na celém materiálu je místy znát ovlivnění idoly jakými jsou například AT THE DRIVE IN, nicméně tato inspirace zůstává v pozadí – rozhodně se nedá vystopovat nějaký plagiátorský pokus. Zvuku nahrávky se dá vyseknout poklona, snad jen s výjimkou zpěvu. Na prvotinu, která se navíc vydává za DIY, jde o více než povedené dílo. Znalí poměrů vědí, že tak úplně na koleni bastlená není, neboť kytarista Tomáš již asistoval při porodu nejednoho tuzemského kotouče. Závěrem lze napsat, že THE BLISS natočili materiál, kterým je dobrým odrazovým můstkem a zajímavým příslibem do budoucna.
Řízná a živelná indie-rocková smršť opepřená hardcorovým kořením s vokálem, na který je potřeba si chvilku zvykat.
7 / 10
Tomáš Koula
- kytara, zpěv, texty
Pavel Tomek
- baskytara
Michal Budinský
- bicí
Foreplay (2007)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Samovydání
Stopáž: 22:37
Produkce: THE BLISS, Tomáš Koula
Studio: DIY
-bez slovního hodnocení-
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.